מדוע מיקום היא מילת המפתח בהשקעה מסחרית?

על ידי 4 באוקטובר 2018מאמרים

אם אתם חושבים להשקיע בנדל"ן מסחרי, אתם עושים כמו רבים אחרים. השקעה בנדל"ן מסחרי היא קודם כל פיזור של סיכוני ההשקעות וכשמדובר על נדל"ן למגורים תמיד יש את הסיכון שתהיה ירידת מחירים מה שיהפוך את ההשקעה ללא אטרקטיבית ובדיוק בגלל זה כדאי להשקיע בנדל"ן מסחרי שהסיכויים שיהיו בו ירידות מחירים נמוכים עוד יותר. בנוסף, השקעה בנדל"ן מסחרי והשכרה של הנכס העתידי, מעניקים שקט  נפשי למשכיר – בדרך כלל החוזים הם ל 5-10 שנים מה שפוטר מהצורך לחפש כל פעם שוכר חדש. הבנקים גם נותנים הלוואות אטרקטיביות לנדל"ן מסחרי וניתן למצוא היום נכסים זולים משמעותית יחסית לדירות ועם תשואה גבוהה.

אם גם אתם חושבים על השקעה בנדל"ן מסחרי – במשרד, חנות או כל נכס מסחרי אחר מילת המפתח שלכם היא מיקום. לא לחינם "location, location, location" היא מילה שגורה בפי מי שעוסק בנדל"ן, ויש לה משמעות רבה הרבה יותר כשמדובר על נדל"ן מסחרי. בשביל שיהיה ביקוש לנכס שלכם, בשביל שתוכל להשכיר אותו במהירות וללא כל בעיה, אתם חייבים לוודא שהוא במיקום טוב, שיש אליו גישה נוחה ושהוא באזור שיש לו פוטנציאל התפתחותי משמעותי. נדל"ן מסחרי באזור שומם, באזור ללא תחבורה וללא תעבורה של לקוחות פוטנציאליים לעסק שיהיה שם, יהיה נדל"ן בלי ביקוש, נדל"ן שתצטרכו להתפשר עבורו בדמי השכירות מה שיקטין את התשואה שלכם ממנו במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב, הוא יעמוד שומם ועזוב.

פארק הייטק וקרבה לתחבורה ציבורית

אחד הפרמטרים שנוגעים למיקום הנכס המסחרי הוא הקרבה שלו לתחבורה ציבורית. לרוב, כאשר מפתחים פארק הייטק חדש במיקום אסטרטגי עם ביקוש רב ומעט היצע, הפיתוח של הפארק כולל בתוכו גם דרכי גישה נוחים ותחבורה ציבורית. למשל בפרויקט החדש ברחובות – פארק הורוביץ' , מדובר בפארק הייטק חדש במערב העיר בקרבה לכבישים ראשיים ולתחנת רכבת עתידית נוספת. אם ניקח את אזור הצפון למשל – נוכל לדבר על פארק הייטק בצ'ק פוסט – גם שם מדובר באזור חדש ומתפתח ומבחינת מיקום בעל נגישות מרבית הן מבחינת ערוצי התחבורה  – מטרונית, רכבל, רכבת קלה וכבדה והקרבה והן מבחינת הנגישות לעורקי תחבורה ראשיים כמו גם הקרבה למנהרות הכרמל.

לבחון את האזור

על מנת לבדוק את כדאיות העסקה – יש לבחון את השטח תחילה. 3 פרמטרים מרכזיים שיש לקחת בחשבון הם: 1. היצע לעומת ביקוש – כמות המשרדים שיש באזור אל מול הביקוש העכשווי והעתידי כמובן. למשל – אם האזור הולך להתפתח גם מבחינת תושבים והקמת שכונות חדשות, הרי שטבעי הוא שהביקוש למשרדים גם הוא ילך ויגדל. ככל שיש יותר אוכלוסייה חדשה וצעירה – יש יותר ביקוש למקומות עבודה ופנאי. 2. ערוצי תחבורה ודרכי גישה, כבר דיברנו מעלה על חשיבותכם. והנקודה השלישית ואולי החשובה מכולם – היא המחיר שאתם משלמים כיום אל מול הרווח העתידי.

קירבה לעסקי מזון ולנקודות נוחות אחרות

גם קירבה לעסקי מזון – למסעדות, בתי קפה, כמו גם לחניונים, לצירי תנועה ראשיים, למוסדות תרבות ואחרים חשובה בבחירת המיקום. כמה שיהיה יותר נוח לאנשים במקום, לעובדים, למנהלים וללקוחות כך הביקוש יהיה גבוה יותר.

נדל"ן מסחרי אם כן כדאי להשקעה, אך בחירת המיקום תהיה קריטית ולכן חשוב להקדיש לה מחשבה רבה ואף להתייעץ בעניינה עם אחרים.

השאירו תגובה